neděle 11. ledna 2009

Koule

Chtěla jsem ji udělat jen ze stříbrných a svítících tyček, ale je moc velká. Chtěla jsem ji postavit jen červenou, ale došly červené čtverce. Chtěla jsem ji udělat kulatou, ale to bych jí musela dopřát nevím jaký stojánek, takhle stojí na jednom z trojúhelníků a přilehlé čtverce a kosočtverce trošku utíkají od vymezujících tyček.
A když jsem ji dostavěla, tak si sedla, kvůli dvěma neneutrálním kuličkám, našla jsem je, otočila mezi nimi tyčky a koule drží. Snad. Také mi došlo, že je tahle koule sestrou oteklého dvanácteráka. On má o třicet tyček víc, ona je nahradila kosočtverci a pootočením.

  • 240 tyček
  • 120 kuliček
  • 12 pětiúhelníků
  • 30 kosočtverců
  • 60 čtverců
  • 20 trojúhelníků

6 komentářů:

georgeyz řekl(a)...

Co je to v matematice za těleso? Archimédovo těleso to snad není...

Jirka

Tychi řekl(a)...

Ani nevím, bude to něco osekaného, tedy komolého, možná dvacetistěn. Ale asi i zkreslený, plastové výplně v tom nesedí a nevím, jestli by seděly, kdyby to mělo nějaké vnitřní zpěvnění..

Tychi řekl(a)...

Teď jsem to našla na flickru, ale taky se tam nějak nedohodli, co to vlastně je(o:
http://flickr.com/photos/59684539@N00/476636674/

georgeyz řekl(a)...

Myslím, že to mám: není to nic, ty kosočtverce tam nemají být. Je tam drobná nepřesnost. Když tam místo kosočtverce vložím tyčku a dva trojúhelníky dostanu Truncated Dodecahedron, kde jsou však ty pětiúhelníky (vlastně desetiúhelníky) vypoulené ven.

Tychi řekl(a)...

Jasně, to je přesně ta příbuznost s dvanácterákem (= truncated dodecahedron)

Tychi řekl(a)...

Ještě se to objevilo na wikii..
http://geomag.wikia.com/index.php?title=Pseudosphere_From_Geomag_Box&t=20090122035133